Hautajaiset

Läheisen ihmisen kuolema koskettaa aina syvästi. Surun keskellä on kuitenkin hoidettava monia käytännön asioita, jotka liittyvät hautajaisten järjestämiseen.

Hautajaisjärjestelyt aloitetaan ottamalla yhteyttä kirkkoherranvirastoon tai hautaustoimistoon.

Kirkkoherranvirastossa sovitaan siunauksen ajankohdasta ja paikasta. Samalla varataan siunauksen toimittava pappi ja kanttori sekä sovitaan heidän osallistumisensa muistotilaisuuteen. Pappi ottaa myöhemmin sovitusti yhteyttä omaisiin. Hänen kanssaan sovitaan siunaus-ja muistotilaisuuden yksityiskohdista. Kanttorin kanssa voidaan sopia tarkemmin musiikista, kuten alku-ja päätössoitoista.

Hautapaikkana voidaan käyttää mahdollista sukuhautaa tai uutta hautapaikkaa. Hautaus voi olla joko arkkuhautaus tai uurnahautaus. Osaan hautapaikoista arkkuhautaus ei ole mahdollinen (Vanhan hautausmaan vanha osa sekä haudat joihin on hiljattain haudattu arkku). Hautapaikka varataan virastosta samalla kun sovitaan muistakin hautajaisjärjestelyistä.

Muistotilaisuus voidaan viettää kotona, seurakuntatalolla tai muualla. Jos tarkoitus on pitää se seurakuntatalolla, tila voidaan varata siunaustilaisuudesta sovittaessa.

Hautausjärjestelyistä voidaan sopia, vaikka hautauslupaa ei vielä olisikaan. Lääkärin allekirjoittama hautauslupa lähetetään sairaalasta yleensä suoraan seurakuntaan. Vainajaa ei voida kuitenkaan siirtää kirkon kylmiöön ennen kuin hautauslupa on toimitettu.

Kirkkoherranviraston yhteystiedot ja aukioloajat

Hautauskulut