Jumalanpalvelus käytössä

Jumalanpalveluselämä

Messu eli ehtoollisjumalanpalvelus on Jumalan kansan juhla ja seurakunnan toiminnan ydin!

Virtain kirkossa on jumalanpalvelus sunnuntaisin sekä pyhäpäivinä kello 10, ellei toisin ole ilmoitettu. Talvikaudella jumalanpalvelukset pidetään srk-talolla,.

Liedenpohjan ja Killinkosken kirkoissa sekä Kurjenkylän rukoushuoneella järjestetään jumalanpalvelus noin kerran kuussa.

Jumalanpalveluksissa on seurakuntalaisten mahdollista palvella ja avustaa työntekijöitä monella tavalla eivätkä ne yleensä vaadi suurta osaamista. Ennen jumalanpalvelusta voi olla ovilla toivottamassa tervetulleiksi ja jakamassa virsikirjoja, jumalanpalveluksessa voi lukea tekstejä tai esirukouksen tai kerätä kolehtia. Näistä tehtävistä on hyvä sopia ennakkoon vuorossa olevien työntekijöiden kanssa.

Mikä ihmeen messu?

Kirkoissa vietetään messua eli ehtoollisjumalanpalvelusta joka sunnuntai ja sen lisäksi erityisinä juhlapyhinä. Messun eri osat järjestyvät niin sanotuksi liturgiaksi, jonka on tarkoitus varmistaa, että messua vietetään hyvässä järjestyksessä. Liturgiasta on olemassa erilaisia versioita.

Messu voidaan jakaa neljään osaan, jotka ovat johdanto, sanaosa, ehtoollisosa ja päätös. Jos ehtoollisosa jätetään pois, on kyseessä sanajumalanpalvelus. Ennen messua kirkkoon tulija voi hiljentyä rukoukseen omin tai virsikirjan loppuosasta löytyvien rukousten sanoin. Myös kirkkosalin arkkitehtuuri, kuvataide ja musiikki voivat auttaa keskittymään.