Rippijuhlat

Olit silloin aivan pieni. Et voi muistaa siitä mitään. Vanhemmat, kummit ja sukulaiset olivat todistamassa, kun sinulle sanottiin kastetilaisuudessasi: "Ota pyhä ristinmerkki kasvoihisi ja rintaasi todistukseksi siitä, että ristiinnaulittu Jeesus Kristus on sinut lunastanut ja kutsunut opetuslapsekseen." Sinut ristittiin kristityksi.

Kaste antoi vanhemmillesi ja kummeillesi tehtävän: sinulle tulisi kertoa kristillisestä uskosta. Rippikoulu on myös tämän tehtävän täyttämistä.

Rippikoulu on siis evankelisluterilaisen kirkon kasteopetusta. Rippikoulussa pohdimme yhdessä muiden nuorten kanssa elämään ja uskoon liittyviä asioita sekä nautimme elämästä täysillä.

Rippikoulun voit käydä vaikka sinua ei olisi kastettu. Ennen konfirmaatiota sinut kastetaan ja liityt seurakuntamme jäseneksi. Rippikouluikäinen voi liittyä kirkkoon ilman vanhempiaan, jos vanhemmat antavat siihen luvan.

Konfirmaatio on iloinen juhla, jossa usko vahvistuu ja rukoillaan konfirmoitujen puolesta. Konfirmaatiossa tullaan täysivaltaiseksi seurakunnan jäseneksi.

Seurakunnan rippikoulutyöntekijät mielellään vierailevat kodeissa rippijuhlissa, onnittelevat konfirmoitua ja laulavat veisuja!

Konfirmaatio

Rippijuhlia vietetään rippikoulun käyneen ja konfirmoidun nuoren kunniaksi. Nuorelle rippijuhlat ovat tärkeä aikuistumisjuhla.

Rippijuhlien järjestäminen