Miksi rippikouluun?

Olit silloin aivan pieni. Et voi muistaa siitä mitään. Vanhemmat, kummit ja sukulaiset olivat todistamassa, kun sinulle sanottiin kastetilaisuudessasi: "Ota pyhä ristinmerkki kasvoihisi ja rintaasi todistukseksi siitä, että ristiinnaulittu Jeesus Kristus on sinut lunastanut ja kutsunut opetuslapsekseen." Sinut ristittiin kristityksi.

Kaste antoi vanhemmillesi ja kummeillesi tehtävän: sinulle tulisi kertoa kristillisestä uskosta. Rippikoulu on myös tämän tehtävän täyttämistä.

Rippikoulu on siis evankelisluterilaisen kirkon kasteopetusta. Rippikoulussa pohdimme yhdessä muiden nuorten kanssa elämään ja uskoon liittyviä asioita sekä nautimme elämästä täysillä.

Rippikoulun voit käydä vaikka sinua ei olisi kastettu. Konfirmaatio edellyttää kastetta ja liittymistä seurakuntamme jäseneksi.

Rippikoulu on kirkollisen vihkimisen edellytys. Konfirmaatio antaa oikeuden toimia kummina, osallistua itsenäisesti ehtoolliselle, asettua ehdolle täysi-ikäisenä seurakunnan vaaleissa sekä 16-vuotiaana äänestää seurakuntavaaleissa.

Rippikouluun kuuluu viisi osaa: Starttipäivä marraskuussa, seurakuntaan tutustuminen merkintöjen keräämisen merkeissä starttipäivän jälkeen, opetuspäivä keväällä, varsinainen leirijakso hiihtolomalla tai kesälomalla sekä konfirmaatio. Kaikki osat tulee olla suoritettuina, jotta saa osallistua konfirmaatioon.

RIPPIKOULUT VUONNA 2024

Rippikoulun aloitustilaisuus on lauantaina 23.9. klo 12 seurakuntasalissa. Aloitustilaisuudessa kerrotaan rippikoulusta, leirivaihtoehdoista, jaetaan infomateriaali ja ilmoittautumislomake

ILMOITTAUDU RIPPIKOULUUN PERJANTAI 6.10 MENNESSÄ!

VIRTAIN SEURAKUNTA JÄRJESTÄÄ VUONNA 2024 KOLME RIPPILEIRIÄ:

Talvirippileiri nuorisokeskus Marttisessa 23.2.-2.3. Konfirmaatio sunnuntaina 24.3.

Kesä 1 rippileiri Ahonniemessä (Peräseinäjoella) 5.-12.6. Konfirmaatio sunnuntaina 16.6.

Kesä 2 rippileiri nuorisokeskus Marttisessa 25.6.-3.7. Konfirmaatio sunnuntaina 7.7.

Muut rippikouluvaihtoehdot

Kirkkomme herätysliikkeet, kristilliset järjestöt, urheiluopistot yms järjestävät myös rippileirejä. Niiden opetussisältö on sama kuin Virtain seurakunnassa. Jos nämä vaihtoehdot kiinnostavat, kannattaa ottaa yhteyttä järjestöjen toimistoihin mahdollisimman pian, sillä valtakunnalliset leirit täyttyvät nopeasti.

Seurakuntayhteysjakso toteutetaan yleensä myös näillä valtakunnallisilla leireillä kotiseurakunnassa. Käytännössä tämä tarkoittaa osallistumista starttipäivään sekä tutustumismerkintöjen keräämistä. Ota yhteys Joonaan ajoissa, jolloin sovimme yhdessä osallistumisestasi.

Virtain ulkopuolelle rippikouluun meneville lahjoitamme myös Raamatun ja virsikirjan.

Seurakuntaan tutustuminen

Starttipäivässä (marraskuussa) jaetaan kaikille rippikoululaisille virsikirjat, johon on liimattu merkintäkortti. Korttiin tulee kerätä talven aikana merkintä yhdeksästä seurakunnan tapahtumasta. Keräämiseen on aikaa talvileiriläisillä pidettävään konfirmaatioharjoitukseen asti ja kesän leiriläisillä leirijaksoon asti. Jos merkinnät eivät ole kasassa määräaikaan mennessä, siirtyy konfirmaatio myöhempään ajankohtaan. Aloita merkintöjen kerääminen ajoissa!

Tutustumisjakso sisältää lisäksi kolmen tunnin seurakuntatehtävän pareittain tai ryhmissä. Tehtävät ohjeistetaan starttipäivässä ja työntekijät ovat yhteydessä ryhmiinsä.

Merkintöjen kerääminen

Jumalanpalvelusmerkinnän saa sanajumalanpalveluksista ja messuista sekä iltakirkoista. Jokaisena sunnuntaina järjestetään jumalanpalvelus kello 10 Virtain kirkossa sekä noin kerran kuussa sivukirkoissa. Tarkat päivämäärät ja kellonajat löytyvät tapahtumakalenterista. Myös muiden Suomen ev.lut. seurakuntien jumalanpalveluksista saa merkinnän, mutta ei Vapaaseurakunnasta tai Helluntaiseurakunnasta.

Nuorten toiminnan merkinnän saa nuortenilloista nuorisotila Bunkkerista joka toinen viikko keskiviikkoisin klo 18 ja joka toinen viikko perjantaisin kello 19. Ohjelma ja hartaus pidetään Ensimmäisen 45 minuutin aikana ja merkinnän saa sen jälkeen. Yhdestä illasta saa yhden merkinnän.

Muiden tapahtumien merkinnän saa seurakunnan järjestämistä konserteista, kauneimmista joululauluista, seuroista, kinkereistä, yhteisvastuutapahtumista sekä kirkollisista toimituksista. Pelkästä kirkkokahvista tai lounaasta jumalanpalveluksen jälkeen ei saa merkintää.

Saadaksesi merkinnän mene istumaan kirkossa/salissa etuosaan. Istu paikoillasi tilaisuuden päättymiseen asti ja odota, kunnes työntekijä tulee antamaan sinulle merkinnän. Ylimääräisen häiriön tuottaminen voi aiheuttaa merkinnän kieltämisen. Merkinnät saa  omaan virsikirjaan, tarvittaessa myös irtolapulle.

Rippikoulun hinta

Rippikoulun hinta on 150e. Maksuun sisältyy Raamattu, virsikirja, täysihoito leirijaksolla ja ruokailu opetuspäivässä, kuljetukset Virtain ulkopuolelle sekä tapaturmavakuutuksen.

Jos perheen taloudellinen tilanne on tiukka, maksuun voi anoa vapautusta tai alennusta. Vapaamuotoisen anomuksen perusteluineen voi toimittaa kirkkoherralle viimeistään ennen leirijakson alkua kirkkoherranvirastoon.

Konfirmaatio

Konfirmaatio on uskon vahvistamista, jossa rippikoululaiset tunnustavat kristillisen uskonsa yhdessä seurakunnan kanssa. Konfirmaatiota vietetään seurakunnan yhteisessä messussa Virtain kirkossa kello 10. Rippikoululaiset saapuvat kirkkoon kello 8.50 viimeisiä harjoituksia ja valokuvausta varten. Konfirmaatio päättyy noin 11.30 todistusten jakoon.

Jos et tule rippikouluun

Jos et halua tulla rippikouluun ollenkaan tai siirrät sen seuraavaan vuoteen, toivomme tietoa myös tästä valinnasta.

Ota rohkeasti yhteyttä, jos on jotain kysyttävää!

Joona Hernesniemi 044 275 1632

Rippikoulutyöstä vastaava nuorisotyönohjaaja

konfirmaatiomessu Virtain kirkossa
Konfirmaatiomessu Virtain kirkossa

Nuorta kannattaa juhlia. Yksi etappi monen nuoren elämässä on rippikoulun päättäminen, jonka jälkeen kirkossa järjestetään konfirmaatiojuhla. Lisäksi kotona voidaan järjestää rippijuhlat nuoren toiveiden mukaisesti.

Konfirmaatio tapahtuu jumalanpalveluksessa